Sådan tilføjer du presence til jeres Teams-løsning

Hvis du sætter Teams Telephony Presence op i jeres Azure AD, vil man kunne se brugernes mobiltelefonen-presence i Teams. Man vil altså i Teams kunne se, om en bruger fx er i et telefonopkald.

Der er to trin i opsætningen: Først opretter du en Teams Telephony Presence-app i jeres Azure AD, og derefter indtaster du oplysninger om den i vores Teams Telephony Presence opsætnings-wizard. Den finder du i jeres TDC Erhverv Teams Selvbetjening under Organisation.

Trin 1. Opret en Teams Telephony Presence-app i jeres Azure AD

1. Log ind på https://portal.azure.com med en admin-konto og gå til App registrations ved at søge den frem i søgefeltet øverst.

2. Klik herefter på New registration.

3. Indtast et navn fx TDC Erhverv Teams Telephony Presence.

4. Under Supported account types vælg Accounts in this organizational directory only.

Lad Redirect URI være blank.

Det skulle se nogenlunde sådan her ud.

Trin2_billede1.png

5. Klik på Register. App'en er nu registreret/oprettet.

Gem Application (client) ID, den får du brug for senere.


Trin2_billede2.png

Nu skal vi sætte de korrekte tilladelser.

6. Under App registrations vælger du din nye app.

7. Gå til menupunktet API permissions og klik herefter på tilladelseskategorien Microsoft Graph.

Trin2_billede3.png

Trin2_billede4.png
Sæt Presence.ReadWrite.All - Read and write presence information for all users.

 

Trin2_billede5.png

Visse tilladelser har måske Not been granted ud for sig. Dette er helt normalt. Over listen er der en knap med teksten Grant admin consent for <O365 Tenant Navn>.

8. Klik på den for at aktivere tilladelserne.

Hvis den nuværende bruger ikke har directory role Privileged role admin, så er knappen måske ikke trykbar. I så fald bliver du nødt til at logge på med admin-konto, som har denne rolle. Ellers vil du ikke kunne aktivere tilladelserne.

Trin2_billede6.png

Sådan ser det ud med tilladelse til presence.

Trin2_billede7.png


9. For at åbne din Graph App overfor API-kald har vi herefter brug for at generere en secret til den. Med din app stadig valgt, går du ind i menupunktet Certificates & secrets og klikker på New client secret.

 

Trin2_billede8.png

Trin2_billede9.pngTrin2_billede10.png


10. Kopier denne secret value ved at klikke på kopi-ikonet. Når du forlader denne side, vil du aldrig kunne se secret'en igen. Noter dig også udløbsdatoen, du får brug for den til næste trin.

2. Indtast Application (client) ID, Client Secret og udløbsdato i Teams Telephony Presence opsætnings-wizarden

Nu skal du give os informationerne om app'en, og det foregår via TDC Erhverv Teams Selvbetjening.

Log på app.sky.tdc.dk og klik på Organisation og så Opsætning.

mceclip0.png

Client ID og Client Secret skal indtastes under trin 2.

Klik på Tilføj.

mceclip1.png

Indsæt herefter Application (client) ID på den Graph App, som du lige har skabt (i feltet Client ID), og derefter den secret, som du knyttede til den (i feltet Client Secret).

mceclip2.png

Sæt til sidst Vælg gyldighedsdato fra til at være i dag og udfyld Vælg gyldighedsdato til med den udløbsdato, du satte tidligere.

Nu tilføjer du en huskeseddel i din kalender en uge inden secret’en udløber. På denne dato logger du ind i Azure-portalen og skaber en ny secret – ja, du kan godt have flere secrets til den samme app. Indtast detaljerne om denne nye app i wizard’en og slet den gamle.

Klik herefter på Tilføj og derefter på Næste.

mceclip0.png

Herefter kan du teste, om alt er korrekt oprettet og indtastet.

mceclip0.png

Hvis alt er grønt, kan du gå til næste trin, hvor du kan aktivere Presence.

Klik på Aktiver Teams Telephony Presence.

mceclip1.png

Nu har du sat Presence op på jeres Teams-løsning.

 

Var denne artikel en hjælp?
1 ud af 1 fandt dette nyttigt
Fortæl os hvorfor


Udfyld venligst formularen med en gyldig e-mail og feedback til artiklen.

Kommentarer