Hvis du sætter Teams Telephony Presence op i jeres Azure AD, vil man kunne se brugernes mobiltelefonen-presence i Teams. Man vil altså i Teams kunne se, om en bruger fx er i et telefonopkald.
Der er to trin i opsætningen: Først opretter du en Teams Telephony Presence-app i jeres Azure AD, og derefter indtaster du oplysninger om den i vores Teams Telephony Presence opsætnings-wizard. Den finder du i jeres TDC Erhverv Teams Selvbetjening under Organisation.
Trin 1. Opret en Teams Telephony Presence-app i jeres Azure AD
1. Log ind på https://portal.azure.com med en admin-konto og gå til App registrations ved at søge den frem i søgefeltet øverst.
2. Klik herefter på New registration.
3. Indtast et navn fx TDC Erhverv Teams Telephony Presence.
4. Under Supported account types vælg Accounts in this organizational directory only.
Lad Redirect URI være blank.
Det skulle se nogenlunde sådan her ud.
5. Klik på Register. App'en er nu registreret/oprettet.
Gem Application (client) ID, den får du brug for senere.
Nu skal vi sætte de korrekte tilladelser.
6. Under App registrations vælger du din nye app.
7. Gå til menupunktet API permissions og klik herefter på tilladelseskategorien Microsoft Graph.
Sæt Presence.ReadWrite.All - Read and write presence information for all users.
Visse tilladelser har måske Not been granted ud for sig. Dette er helt normalt. Over listen er der en knap med teksten Grant admin consent for <O365 Tenant Navn>.
8. Klik på den for at aktivere tilladelserne.
Hvis den nuværende bruger ikke har directory role Privileged role admin, så er knappen måske ikke trykbar. I så fald bliver du nødt til at logge på med admin-konto, som har denne rolle. Ellers vil du ikke kunne aktivere tilladelserne.
Sådan ser det ud med tilladelse til presence.
9. For at åbne din Graph App overfor API-kald har vi herefter brug for at generere en secret til den. Med din app stadig valgt, går du ind i menupunktet Certificates & secrets og klikker på New client secret.
10. Kopier denne secret value ved at klikke på kopi-ikonet. Når du forlader denne side, vil du aldrig kunne se secret'en igen. Noter dig også udløbsdatoen, du får brug for den til næste trin.
2. Indtast Application (client) ID, Client Secret og udløbsdato i Teams Telephony Presence opsætnings-wizarden
Nu skal du give os informationerne om app'en, og det foregår via TDC Erhverv Teams Selvbetjening.
Log på app.sky.tdc.dk og klik på Organisation og så Opsætning.
Client ID og Client Secret skal indtastes under trin 2.
Klik på Tilføj.
Indsæt herefter Application (client) ID på den Graph App, som du lige har skabt (i feltet Client ID), og derefter den secret, som du knyttede til den (i feltet Client Secret).
Sæt til sidst Vælg gyldighedsdato fra til at være i dag og udfyld Vælg gyldighedsdato til med den udløbsdato, du satte tidligere.
Nu tilføjer du en huskeseddel i din kalender en uge inden secret’en udløber. På denne dato logger du ind i Azure-portalen og skaber en ny secret – ja, du kan godt have flere secrets til den samme app. Indtast detaljerne om denne nye app i wizard’en og slet den gamle.
Klik herefter på Tilføj og derefter på Næste.
Herefter kan du teste, om alt er korrekt oprettet og indtastet.
Hvis alt er grønt, kan du gå til næste trin, hvor du kan aktivere Presence.
Klik på Aktiver Teams Telephony Presence.
Nu har du sat Presence op på jeres Teams-løsning.
Kommentarer