Når I nedtager en bruger i jeres Azure Active Directory, så ligger den som standard stadig i papirkurven (Deleted Users) i 60 dage. Og når man sletter et telefonnummer i AD, så fjerner den ikke OnpremLineURI fra Teams.
Det gør, at I fx ikke kan kan genbruge nummeret med det samme, da det ikke er fjernet i jeres Azure Active Directory.
Sådan nedtages en bruger
Derfor er den korrekte fremgangsmåde for at nedlægge en bruger:
1. Nedlæg Teams-telefoni på medarbejderen i Teams Selvbetjening.
2. Vent op til en time på replikering
3. Disable/slet licensen (fx E5 eller E3 + PhoneSystem) på brugeren i jeres eget AD.
Nu er brugeren og nummeret helt nedtaget.
Hvis du ønsker at genbruge telefonnummeret
Hvis du ønsker at genbruge nummeret på en anden bruger, skal du enten:
1. Genoprette brugeren og tildel brugeren en licens, der giver telefoni (fx E5 eller E3 + PhoneSystem)
2. Vent op til en time på replikering
3. Fjern OnpremLineURI ved hjælp af PowerShell (set-csuser -identity <userprincipalname> -onpremLineURI $null)
4. Disable/slet licens (fx E5 eller E3 + PhoneSystem) på bruger i jeres AD
Du kan også i stedet vælge at fjerne brugeren fra Deleted Users. Dette frigiver nummeret, men samtidig forsvinder muligheden for at genskabe brugeren efterfølgende.
Kommentarer