Læsetid: 8 minutter
Tip nummer 1 - videresend e-mail til Teams
Man får en e-mail ind i kedelige gamle Outlook, som man gerne vil dele med kollegerne inde i et Teams-team. Ingen grund til at copy/paste. Hver kanal i et team har nemlig en e-mailadresse, som man bare videresender e-mailen til. Herefter dukker den op i kanalens tråd.
E-mailadressen finder du ved at klikke på kanalens tre prikker og vælge Få mailadresse.
Tip nummer 2 - forenklet læser
Hvis nogen skriver et længere indlæg i en Teams-tråd, kan man slå forenklet læser til med ét klik.
Det åbner en læsevenlig version af indlægget. Du kan endda få det læst op ved at klikke på play-knappen i bunden af læseren. Frem med popcornene.
For at få vist et indlæg i forenklet læser, klikker du på de tre prikker og vælger Forenklet læser.
Tip nummer 3 - tilføj andre fil-lagre til Teams
I området Filer i Teams, kan man tilføje en række andre cloud-baserede fil-konti. Du kan fx tilføje dropbox og dit personlige OneDrive, men også tjenester som box.com.
Tip nummer 4 - Teams-møde direkte fra en kanal
Hvis du starter et møde direkte fra en kanal i et team, får du foreslået teamets medlemmer som mødedeltagere. Det er en hurtig måde, at mødes med et team.
Tip nummer 5 - filtrer og marker ulæst
I din aktivitetsstrøm kan du filtrere på alle mulige ting. For eksempel kan du vælge kun at fokusere på opslag, hvor du er nævnt, eller kun på ulæste ting.
I aktivitetsstrømmen - og i øvrigt også i dine chats - kan du markere ting som ulæst, ved at klikke på de tre prikker.
Tip nummer 6 - tastatur-genveje
Ingen tips og tricks om et produkt uden at nævne tastatur-genveje. Vi ved, der sidder shortcut nerds derude.
Se alle genvejene lige her.
Tip nummer 7 - tilføj 3. parts-apps
Du kan tilføje GitHub, Salesforce, MailChimp, SurveyMonkey, Jira og hundredvis af andre fede apps til dine teams eller chats.
Det gør du ved at klikke på Apps i den venstre menu i Teams eller - hvis du vil tilføje på team-niveau - på plusset øverst i fanebladene.
Tip nummer 8 - ryd op
Når man har brugt Teams bare et lille stykke tid, begynder det at være lidt forvirrende med alle de teams og chats i menuen til venstre. Heldigvis kan man nemt skjule teams fra oversigten ved at klikke på de tre prikker.
Ny aktivitet i skjulte teams, vil naturligvis stadig dukke op under fx Aktiviteter.
Du kan også skjule chats på samme måde.
Tip nummer 9 - kommandoer i søgefeltet
Taster man skråstreg i Teams-søgefeltet, kan man udføre en lang række funktioner direkte derfra. Og med @-tegnet, kan man gå direkte til personprofiler eller apps.
Tip nummer 10 - søg i chats og navngiv dem
Hvis du vil finde en specifik chat, som du måske havde for længe siden, kan du bruge det globale søgefelt øverst i Teams. Her kan du dybsøge ned i chattens brødtekst og hurtigt finde den supervigtige chat, der handlede om "hamsterfoder".
Chats, som har mere end to deltagere, kan du i øvrigt navngive - og dermed hurtigere finde frem.
Tip nummer 11 - tip mig når nogen er tilgængelig
Hvis man sidder og tripper for at en kollega skal skifte status fra fx "Ikke til stede" og til "Tilgængelig", kan du lade Teams tippe dig, når det sker.
Det gør du ved at klikke på de tre prikker udfor kollegaen i chatten og vælge Giv besked, når bruger er tilgængelig.
Tip nummer 12 - tilføj din egen baggrund til Teams-møder
Når man sidder i et Teams-onlinemøde, kan man vælge at sløre sin baggrund eller vælge en baggrund ved at klikke på de tre prikker og så Vis baggrundseffekter.
Hvis du vil tilføje sin egen baggrund, kan du tilføje et billede (i fx png eller jpeg-format) ved at klikke på Tilføj ny.
Tip nummer 13 - nævn personer, kanaler og mærker
Du ved sikkert, at du kan nævne en person i en samtale i Teams ved at skrive @-tegnet og så vedkommendes navn. Det gør, at vedkommende bliver notificeret og opmærksom på samtalen.
Men du kan faktisk også nævne en kanals navn ved at benytte @-tegnet og så kanalens navn. Det gør, at alle kanalens medlemmer bliver notificeret.
Du kan endda også oprette et mærke (tag), som man kan putte på personer på tværs af Teams og kanaler. Dette tag du så også kan nævne via @-tegnet. Læs mere om tags her.
Tip nummer 14 - fastgør apps i sidemenuen
Du kan fastgøre de apps, som du ønsker hurtig adgang til, i sidemenuen i Teams. Når du har åbnet en app, højreklikker du blot på den i sidemenuen og vælger Fastgør. Højreklik og vælg Frigør, for at løsne den igen.
Og jep, vi har testet hvor mange, der maksimalt kan være i sidemenuen: Fem styks ud over de seks, som er standard.
Tip nummer 15 - sæt en statusmeddelelse
Du kan tilføje en statusmeddelelse, som personer, der skriver til dig eller nævner dig i en samtale, vil kunne se. Det gør du ved at klikke på din bruger og vælge Angiv statusmeddelelse.
Du kan også sætte, hvornår statusmeddelelsen skal ryddes.
Kommentarer