Sådan opretter du og kører et onlinemøde i Teams

Læsetid: 6 minutter

Med Teams kan du med få klik invitere til og deltage i onlinemøder.

Mødedeltagerne kan vælge at deltage med video eller kun lyd. De kan også deltage fra mobile enheder eller vælge blot at ringe ind til mødet. På mødet kan I sammen kigge på filer, skærmdele, tegne på whiteboards og meget andet.

Lav et Teams-møde fra Outlook

I en kalenderinvitation klikker du på Teams-møde i fanen Møde. Dette tilføjer et link til mødet nede i brødteksten, som mødedeltagerne kan benytte, når det bliver tid til mødet.

mceclip1.png

Udfyld herefter mødets informationer - tid, deltagere, agenda osv. - og klik på Send.

Lav et Teams-møde direkte fra Teams

Gå ind i Teams og ind i området Møder og vælg + Nyt møde oppe i højre hjørne.

mceclip1.png

Udfyld resten af mødeinvitationen - øvrige deltagere, agenda osv. - og send afsted med knappen Planlæg.

mceclip0.png

Bemærk at der er en rullemenu oppe i højre hjørne, er hedder Vælg en kanal til at mødes i. Her kan du vælge at knytte mødet til et team og eventuelt en specifik kanal. Det gør, at mødet vil figurere i det teams historik, så det efterfølgende er nemt at finde igen, og al kommunikation er samlet i teamet.

Sådan deltager du i et Teams-møde

1. Alt efter dine indstillinger i Outlook vil en påmindelse dukke op før Teams-mødet. I denne kan du klikke på Tilslut online og blive forbundet med Teams-mødet direkte.

2. Du kan også benytte dig af linket i mødeinvitationen.

mceclip2.png

3. Mødeinvitationen indeholder også et telefonnummer, så mødedeltagere kan forbinde sig til mødet, hvis de kun har mulighed for at være med via mobilen.

4. Hvis mødedeltageren slet ikke har Teams, vil linket i mødeinvitationen åbne mødet i deres browser, og de har dermed stadig mulighed for at deltage.

Under mødet

Hvis du et præsentationsvært under et Teams-møde, har du samme muligheder som normalt i Teams. Du kan dele filer, præsentere PowerPoint, dele din skærm, holde afstemninger og meget andet.

Det hele foregår i mødemenuen:

  • Hvis du vil slå video eller mikrofon til eller fra, klikker du på mceclip0.png .
  • Hvis du vil tilføje flere mødedeltagere, klikker du på de tre prikker mceclip4.png og så på plusikonet mceclip5.png .
  • Hvis du vil optage mødet, klikker du på de tre prikker mceclip4.png og så på Start optagelse. Læs mere om optagelser i denne vejledning.
  • Hvis du vil dele din skærm klikker du på mceclip6.png og vælger herefter, hvad du vil dele. Du kan dele hele din skærm eller kun enkelte programmer - fx en kørende PowerPoint-præsentation. Her kan du også åbne mødets whiteboard, hvis du vil.
  • Hvis du vil skrive en chat til alle mødedeltagerne, klikker du på mceclip7.png.
  • Hvis du vil have lidt privatliv i et videomøde, kan du sløre din baggrund. Det gør du ved at klikke på de tre prikker mceclip4.png og vælge Start video med sløring.

Er der tale om et større møde (4-5+ deltagere), kan det være en fordel at dem, der ikke taler, slår deres mikrofon fra. Kører du i bil, mens du deltager (via headset, naturligvis), giver det også rigtig god mening at slå mikrofonen fra, når man bare lytter.

Men alle disse små tricks ved onlinemøder, kender du sikkert fra andre værktøjer, ellers får man dem hurtigt ind under huden.

 

Var denne artikel en hjælp?
0 ud af 0 fandt dette nyttigt
Fortæl os hvorfor


Udfyld venligst formularen med en gyldig e-mail og feedback til artiklen.

Kommentarer