Sådan opretter du og kører et onlinemøde i Teams

 

Læsetid: 6 minutter

Med Teams kan du med få klik invitere til og deltage i onlinemøder.

Mødedeltagerne kan vælge at deltage med video eller kun lyd. De kan også deltage fra mobile enheder eller vælge blot at ringe ind til mødet. På mødet kan I sammen kigge på filer, skærmdele, tegne på whiteboards og meget andet.

Lav et Teams-møde fra Outlook

I en kalenderinvitation klikker du på Teams-møde i fanen Møde. Dette tilføjer et link til mødet nede i brødteksten, som mødedeltagerne kan benytte, når det bliver tid til mødet.

mceclip1.png

Udfyld herefter mødets informationer - tid, deltagere, agenda osv. - og klik på Send.

Lav et Teams-møde direkte fra Teams

Gå ind i Teams og ind i området Kalender og vælg + Nyt møde oppe i højre hjørne.

mceclip2.png

Udfyld resten af mødeinvitationen - øvrige deltagere, agenda osv. - og send afsted med knappen Send.

Bemærk at der til forskel fra når du booker mødet er et menupunkt, der hedder Tilføj kanal. Her kan du vælge at knytte mødet til et team og eventuelt en specifik kanal.

mceclip3.png

Det gør, at mødet vil figurere i det teams historik, så det efterfølgende er nemt at finde igen, og al kommunikation er samlet i teamet.

Sådan deltager du i et Teams-møde

1. Alt efter dine indstillinger i Outlook vil en påmindelse dukke op før Teams-mødet. I denne kan du klikke på Tilslut online og blive forbundet med Teams-mødet direkte.

2. Du kan også benytte dig af linket i mødeinvitationen.

mceclip2.png

3. Mødeinvitationen indeholder også et telefonnummer, så mødedeltagere kan forbinde sig til mødet, hvis de kun har mulighed for at være med via mobilen.

4. Hvis mødedeltageren slet ikke har Teams, vil linket i mødeinvitationen åbne mødet i deres browser, og de har dermed stadig mulighed for at deltage.

Under mødet

Hvis du er præsentationsvært under et Teams-møde, har du samme muligheder som normalt i Teams. Du kan dele filer, præsentere PowerPoint, dele din skærm, holde afstemninger og meget andet.

Det hele foregår i mødemenuen:

  • Hvis du vil slå video eller mikrofon til eller fra, klikker du på mceclip0.png .
  • Hvis du vil tilføje flere mødedeltagere, klikker du på personikonet mceclip0.png .
  • Hvis du vil optage mødet, klikker du på de tre prikker mceclip4.png og så på Start optagelse. Læs mere om optagelser i denne vejledning.
  • Hvis du vil dele din skærm klikker du på mceclip6.png og vælger herefter, hvad du vil dele. Du kan dele hele din skærm eller kun enkelte programmer - fx en kørende PowerPoint-præsentation. Her kan du også åbne mødets whiteboard, hvis du vil.
  • Hvis du vil markere, at du gerne vil have ordet, klikker du på hånd-ikonet mceclip1.png
  • Hvis du vil skrive en chat til alle mødedeltagerne, klikker du på mceclip7.png.
  • Hvis du vil have lidt privatliv i et videomøde, kan du sløre din baggrund. Det gør du ved at klikke på de tre prikker mceclip4.png og vælge Start video med sløring. Her kan du også vælge et billede som baggrund.
  • Under de tre prikker mceclip4.png er der en række andre værktøjer, som du kan benytte under mødet - fx Mødenoter, Liveundertekster, Mødeindstillinger og Galleri, hvor du kan vælge, hvordan du ser de andre deltagere.

Er der tale om et større møde (4-5+ deltagere), kan det være en fordel at dem, der ikke taler, slår deres mikrofon fra. Kører du i bil, mens du deltager (via headset, naturligvis), giver det også rigtig god mening at slå mikrofonen fra, når man bare lytter.

Men alle disse små tricks ved onlinemøder, kender du sikkert fra andre værktøjer, ellers får man dem hurtigt ind under huden.

En ting mere...Breakout rooms

Hvis du er mødeopretter, har du adgang til at oprette såkaldte breakout rooms. Breakout rooms er selvstændige møder, der er forbundne til det oprindelige møde. Her kan du fordele mødets deltagere, og når de er færdige med at diskutere, kan de nemt returnere.

For at oprette breakout rooms, klikker du på firkant-ikonet i den øverste menu.

mceclip2.png

Herefter kan du vælge, om du vil fordele mødets deltagere automatisk eller manuelt. Selvom du vælger automatisk, kan du dog bagefter godt flytte rundt på deltagerne.

Klik på Opret rum, når du har valgt antal og indstillinger.

mceclip4.png

Herefter åbnes et sidepanel, hvor du kan se fordelingen og manuelt rykke rundt på deltagerne. Når du er tilfreds sammensætningen, kan du igangsætte rummene ved at klikke på Start rum.

Når du gør det, tælles der ned på deltagerne skærm og så flyttes de automatisk til deres rum.

mceclip0.png

Mens breakout room-sessionerne kører, kan du som mødeleder gå ind i et rum ved at klikke på Åbn.

Du kan også give en fælles besked til alle rummene ved at klikke på de tre prikker og endelig kan du lukke rummene ved at klikke på Luk rum. Det returnerer alle deltagerne til de oprindelige møde.

mceclip1.png

Hvis en deltager i et breakout room ønsker at forlade det og vende tilbage til det oprindelige møde, så klikker man bare på Retur.

mceclip2.png

 

Var denne artikel en hjælp?
1 ud af 1 fandt dette nyttigt
Fortæl os hvorfor


Udfyld venligst formularen med en gyldig e-mail og feedback til artiklen.

Kommentarer