Læsetid: 8 minutter
Vores Selvbetjening er bygget ind i Teams, så du som administrator slet ikke behøver forlade programmet. Du skal blot lægge vores Selvbetjenings-app ind i Teams og logge på med Office 365-brugernavn og kodeord.
Så er du kørende.
Du kan også logge på Teams Selvbetjening i en browser på app.sky.tdc.dk.
Bemærk at Selvbetjeningen har forbindelse til jeres Azure AD - altså den liste i Office 365, hvor I gemmer alle jeres medarbejderes navne, e-mailadresse, titler og så videre.
Det betyder, at når I skal oprette en ny medarbejder, gør I det blot i jeres Azure AD. Umiddelbart herefter kan I se personen i Selvbetjening og begynde at tildele ham eller hende telefonnummer, mobilpakke, bestille simkort og alt det andet, en ny medarbejder har brug for. Nemt.
Hvis du er slutbruger - altså ikke har en administratorrolle i vores Teams-løsning - så kan du i øvrigt også benytte Teams Selvbetjening. Se her hvordan du gør det. Det er nemt.
Navigation...en, to tre
Vi har forsøgt at bygge en så simpel navigation, som muligt. Når du åbner Selvbetjenings-appen, er det første du bliver mødt af vores dashboard. Her finder du overblik over jeres medarbejdere, seneste faktura, abonnementer og en række ofte brugte funktioner.
Vi har også bygget en global søgebar - altså en søgning, der leder på tværs af datakilder. Den ligger øverst. Hvis du er administrator for flere organisationer, kan du skifte imellem dem, ved at klikke på organisationsnavnet i øverste venstre hjørne.
Du kan også skifte sprog og logge ud af Selvbetjening. Det foregår oppe i højre hjørne under din profil-knap.
Området Brugere
Brugerområdet er omdrejningspunktet for alt der har med brugeradministration at gøre. Her kan du tilføje, ændre og fjerne abonnementer til jeres medarbejdere. Du kan også ændre mobilpakke, spærre og genbestille simkort, finde pin- og pukkode og en masse andre ting.
Lad os kigge på funktionerne en af gangen.
Som nævnt tidligere så kommer listen inde i dette område fra jeres egen brugerliste i Azure AD. Hvis I har oprettet en ny kollega i Azure AD, vil vedkommende dukke op i brugerlisten i Teams Selvbetjening. Her vil kollegaen optræde med for- og efternavn og e-mailadresse.
Da kollegaen endnu ikke har fået knyttet et abonnement til sig eller er blevet oprettet som mobilbruger, vil der være to relevante knapper i oversigten: Opret mobilabonnement og Aktivér Teams-telefoni. Du vil også se, at kollegaen endnu ikke koster jer noget - hos os i hvert fald - ude i yderste højre kolonne.
Ved at klikke på en af disse knapper kommer du direkte ind og kan vælge abonnementer. Ved at aktivere Teams-telefoni lægger du et fastnetnummer på Teams-kontoen, så man kan ringe ind og ud fra Teams-programmet, og ved at oprette et mobilabonnement, tilknytter du et mobilnummer til løsningen. Fastnetnummeret kommer enten fra jeres nummerserier eller som en nyoprettelse, og mobilnummeret kan enten oprettes fra ny eller indporteres.
Når brugeren har fået Teams-telefoni og/eller mobilabonnement, vil disse begge optræde i oversigten med numre, pakker og abonnementer. Klikker du på de lodrette prikker, kan du gå direkte til ofte brugte funktioner.
Hvis du vil kigge nærmere på brugere, klikker du på ikonet > yderst til højre. Nu foldes brugerens profil ud. Her kan du øverst se nogle basale informationer om brugeren. Fornavn, efternavn, e-mailadresse, titel, afdeling og Azure-link. Azure-linket er et unikt ID, som entydigt identificerer brugeren i jeres AD.
Derudover kan du se, om brugeren har tiltrækkelige Microsoft-licens til at få telefoni i Teams.
Længere nede på brugerprofilen finde du oplysninger om telefoni, mobilpakker, simkort og tilkøbsprodukter. Og allernederst ligger den samlede pris for denne medarbejder hos os.
Hvis I har rigtig mange bruger-objekter i jeres Azure AD (fx over 200), kan det være tungt at hente brugere i Teams Selvbetjening - særligt hvis det blot er en lille del af objekterne, som er relevante medarbejdere.
For at lette overblikket kan I vælge at lægge de medarbejdere, som skal have Teams, ind i en gruppe i jeres AD. Hvis I gør det, så kan I filtrere på dem ved at klikke på filtreringsikonet til højre for søgefeltet.
Ved at klikke på det lille plus-ikon i øverste højre hjørne kan du oprette en bruger her i Teams Selvbetjening, som ikke optræder i jeres AD. Sådan en bruger kan fx tildeles en helt flad mobil.
Området Organisation
Under Organisation finder du alle de ting, som ikke direkte har noget med enkelte brugere at gøre, men snarere hele jeres organisation.
Området indeholder en række faner.
Under Ledige numre er der en oversigt over, de fastnetnumre og hvilende mobilnumre, som jeres organisation råder over.
I fanen Skuffesimkort kan du se de simkort, som jeres organisation har fået tilsendt. Har I brug for flere skuffesimkort, kan du bestille pakker med 10 simkort af gangen ved at klikke på den blå plusknap.
Mobile ringegrupper giver dig adgang til at oprette, nedlægge og administrere mobile ringegrupper. Disse ringegrupper kan benyttes af alle med et mobilabonnement. Brug det, når I ønsker at flere brugere skal have mulighed for at svare opkald på et fælles nummer fra deres mobiltelefon. Bemærk at I også kan oprette såkaldte kaldskøer i Teams. Læs mere om det her.
Under Azure-forbindelse kan du tjekke Selvbetjenings adgang til jeres Azure AD.
Administratorroller viser dig hvilke rettigheder de enkelte medarbejdere har i Teams Selvbetjening. Hvis du selv har rollen Rolleadministrator, kan du også tilføje rettigheder til dine kolleger.
Klikker du på Leveringsadresse, kan du se den leveringsadresse, vi har registreret for jeres organisation. Vi bruger adressen som udgangspunkt, når vi sender jer simkort, hardware og andet. Hvis du ønsker at ændre adressen, så send os en supportanmodning.
Under Ordreoversigt lister vi alle de ordrer, der er løbet gennem Selvbetjening på jeres organisation. Ordrer kan fx være oprettelser eller nedlæggelser af abonnementer. Du kan se, hvem der har bestilt ordren, hvornår den er bestil og hvornår den er udført.
Endelig kan du i Notifikationer se og tilføje hvilke e-mails, der modtager notifikationer om et eventuelt overforbrug af data på et eller flere af jeres mobilnumre
Området Cloud Adoption
Her kan du se lidt om jeres forbrug af Teams de seneste 180 dage og hvordan, vi kan hjælpe jer med at kommer endnu bedre i gang med løsningen.
Området Faktura
Her kan I se jeres seneste seks fakturaer og downloade dem som pdf direkte fra oversigtslisten. Du kan også se hvordan jeres forbrug har udviklet sig fra den ene fakturaperiode til det næste. Forskellen har vi angivet med en procentsats ved den enkelte kategori.
Klikker du dig ind på en enkelt faktura, kan du flere detaljer om den.
Herinde kan du også sætte referencer på de enkelte abonnementer og selvfølgelig kolonnesortere og downloade csv-fil, hvis du har brug for det. Du kan også filtrere data på forskellige parametre og vise eller skjule enkelte kolonner ved at klikke på ikonerne oppe i højre hjørne.
Området Addons og services
I dette område kan du se de features, som I som organisation har aktiveret på jeres løsning. Dette område vil med tiden blive udbygget med nye produkter, som I nemt kan tilføje til jeres løsning.
Under sektionen Services kan du bestille konsulent- og træningsydelser fra vores kompetente Customer Succes-team.
Området Bestil hardware
Her kan du med få klik købe hardware. Vi har et lille, men relevant udvalg af produkter, som passer perfekt til jeres Teams-løsning. Og udstyret dukker op på jeres næste faktura fra os, så I har det hele samlet.
Start med at klikke af, hvad I skal bruge og klik så på Næste.
Dette fører dig til en sektion med leveringsadresse, som vi har præudfyldt for dig - men du er selvfølgelig velkommen til at indtaste en alternativ adresse, og eventuelt tilføje en kommentar til ordren. Klik på Næste.
Til sidst sendes du til en opsummering, hvor du kan se den samlede ordre og klikke på Send.
Området Min side
Her kan du se oplysninger om dit eget abonnement, dine licenser og stamoplysninger. Har du et mobilabonnement, kan du desuden se din mobilpakke og pin- og pukkode for dit simkort.
Det er denne side slutbrugere - altså kolleger uden administratorrolle - kan se, hvis de har et abonnement og logger ind. Se mere her.
Support-området
I øverste højre hjørne finder du en række hjælpefunktioner under knappen med dit forbogstav på. Hvis du kører Teams Selvbetjening som app, ligger punkterne i fanemenuen øverst.
Her kan du komme ind i vores supportunivers med vejledninger, guides, ofte stillede spørgsmål og værktøjer. Du kan også se driftstatus, tilmelde dig vores nyhedsbrev, give os feedback og meget andet.
Hej TDC.
Er der ikke et dashboard som viser forbrug på et enkelt abonnement per måned/to måneder/seks måneder?
mvh
Joan
Hej Joan. Er det dataforbrug, du mener?