Opsætning af Voicemail/Unified Messaging på Exchange on-premise

Denne guide gennemgår følgende funktioner:

  • Opsætning af Voicemail 
  • Indtaling af navn 
  • Ændring af velkomsthilsen
  • Aflytning af nye Voicemailbeskeder
  • Ændring af regler
  • Deaktivering/aktivering af Voicemail
  • Yderligere indstillinger, herunder nulstilling af pinkode, notifikationer ved mistede kald.
  • Begrænsninger

Opsætning af Voicemail/Unified messaging

Når jeres IT-administrator har aktiveret Voicemail, vil du modtage en e-mail med følgende indhold:


Adgangsnummeret er telefonnummeret til voicemailsystemet. Dit nummer er dit lokalnummer. Din pinkode er kodeordet til voicemailsystemet.

Da e-mailen indeholder vigtige informationer omkring adgangsnummer til Voicemailsystemet, dit lokalnummer, pinkode til Voicemail samt ”Sådan konfigurerer du….”, anbefaler vi, at denne e-mail gemmes til fremtidigt brug.

Pinkoden til din Voicemail skal du bruge hver gang, du ønsker at aflytte en besked. Hvis nye Voicemailbeskeder ønskes aflyttet fra en anden telefon end din egen, skal du både bruge pinkode og lokalnummer.

Indtaling af navn

Når opkalder foretager et opkald til dig, men dit nummer viderestilles til Voicemail, da du ikke er tilgængelig, vil dit navn blive oplyst af en automatiseret stemme. Dette kan ændres således:

  • Ring op til Voicemailnummeret (se mailen ”Velkommen til Exchange Unified Messaging”) fra Skype for Buiness. 
  • Følg den telefoniske guide.

Ændring af velkomsthilsen

Velkomsthilsnen kan ændres på følgende to måder.

  1. Ring op til Voicemailnummeret fra Skype for Business. Voicemailnummeret finder du i mailen mailen ”Velkommen til Exchange Unified Messaging” og følg herefter den telefoniske guide.
  2. Åben Outlook Web Access (webmail). 
  • Klik på Indstillinger
  • Vælg Indstillinger 
  • Tryk herefter på Telefon
  • Scroll ned på siden til menupunktet Hilsener.
  • Her er det muligt at ændre på Voicemailvelkomsthilsnen, som opkalderen får i røret, når du ikke er tilgængelig og kaldet dermed viderestilles til Voicemail. 
  • Ændre telefonnummeret til dit eget og vælg Ring op
  • Du vil efterfølgende blive ringet op af systemet. Følg herefter den telefoniske guide

Hvis ændringen ikke foretages, vil en automatiseret stemme blive brugt i stedet for.

Aflytning af nye Voicemailbeskeder

Nye beskeder på din Voicemail vil automatisk blive leveret i den tilhørende indbakke i Outlook og på din webmail. Beskeden kan normalt afspilles direkte i webmailen eller i Outlook ved at trykke på play. Har du eksempelvis ikke lyd på din computer, er det muligt at aflytte beskeden på en telefon ved at trykke på knappen ”Afspil talebeskeder på telefonen…”.

Herefter skal der indtastes telefonnummer på den telefon, hvor du ønsker at aflytte beskeden. Du vil herefter blive ringet op af Exchangeserveren og få afspillet beskeden.

Ændring af regler

Via Outlook webmail er det muligt at opsætte specielle regler for voicemailen, hvis du eksempelvis er på ferie, en person med et specifik telefonnummer ringer ind, eller hvis der skal være mulighed for at viderestille fra voicemailen til receptionen eller lignende.

  • Gå til Outlook webmail 
  • Klik på Indstillinger 
  • Vælg Indstillinger 
  • Klik på Telefon 
  • I vinduet øverst til venstreklikkes på +ikonet for at oprette en ny regel.

 

  • Udfyld herefter feltet Navn og vælg derefter hvilken regel der skal være gældende. 

 

  • For at aktivere viderestilling fra voicemail til eks. receptionen eller en gruppe kollegaer, klik på Vælg indstillinger.

Klik på Viderestil opkald, vælg herefter lokalnummeret, der skal viderestilles til, i det nye vindue.

Deaktivering/Aktivering af Voicemail

Ønsker du ikke længere at benytte Exchange Unified Messaging Voicemail system, er det muligt via Skype for Business at slå viderestilling af opkald til Voicemail fra.

  • Åbn Skype for Business
  • Klik listepilen ved tandhjulsikonet, vælg Funktioner og så Indstillinger for viderestilling af opkald
  • Herefter er det muligt at slå viderestilling af ubesvarede opkald til voicemailtelefonnummeret fra. 

Ønsker du at igen at aktivere voicemail, gør du det samme sted - vælg blot på det sidste punkt aktivering af viderestilling af ubesvarede opkald til voicemail-telefonnummeret.

Yderligere indstillinger

Ønsker du mulighed for at ændre i flere indstillinger, skal du gå til Yderligere indstillinger. Funktionen finder du ved at åbne Outlook webmail, klikke på Indstillinger, vælge Indstillinger, trykke på Telefon, for derefter at scrolle helt ned i bunden af billedet. Her ser du følgende muligheder:



  • Nulstil pinkode (Hvis du har glemt kodeordet) 
  • Hilsener (Ændring af hilsner/beskeder)
  • Beskeder (Indstilling for notifikation ved mistede opkald) 
  • Afspil på telefonen (Tlf. nr. ved tryk på afspil på telefonen) 
  • Outlook Voice Access (adgang til indbakke/kalender/voicemails osv. via telefonen) 
  • Talebeskedeksempler (En feature fra Exchange hvor funktionen forsøger at oversætte talebeskeden til tekst)

Begrænsninger

Hvis din status i Skype for Business står til Forstyr ikke, vil opkald aldrig gå videre til din voicemail. 

 

Var denne artikel en hjælp?
0 ud af 0 fandt dette nyttigt
Fortæl os hvorfor

Kommentarer